poniedziałek, 17 stycznia 2011

Jak to robi Warren Buffett?

Mimo tego, że ostatnio zauważyłem potencjał w inwestowaniu w nieruchomości to nadal moją główną pasją jest giełda. To jest to co chciałbym robić w przyszłości, gdy będę już niezależny finansowo, mam nadzieję;). Inne formy inwestycji mają mi tylko zapewnić pasywny dochód oraz środki finansowe potrzebne do inwestowania. 
Moje początki na giełdzie były dość obiecujące, później jednak kryzys zweryfikował moje zdolności. Dzięki temu postanowiłem zgłębić dotychczasową wiedzę i sprawić aby w przyszłości być lepiej przygotowanym na różnego rodzaju przeciwności. Naturalnym stanem rzeczy było skierowanie się w stronę giełdowych autorytetów. Jest to jedna z podstawowych zasad , którymi się kieruję. Należy do niej słuchanie rad ludzi sukcesu a nie pseudo ekspertów, którzy niczego w życiu nie osiągnęli a tylko potrafią udzielać porad. Nigdy takich nie brakuje. Najlepszym z najlepszych, którego mogłem wybrać był oczywiście Warren Buffett. Nie będę się tutaj na jego temat rozpisywał bo większość pewnie go zna, a ci co jeszcze o nim nie słyszeli mogą znaleźć dużo informacji o nim na google. Ja mogę tylko powiedzieć że bardzo go cenię jako inwestora i jako człowieka. Oglądałem program o nim i to na prawdę fajny gość. Mimo całego bogactwa woda sodowa nie uderzyła mu do głowy i nadal pozostał normalny. Szkoda tylko, że nigdy nie napisał książki o inwestowaniu. Zrobili to natomiast inni, korzystając z jego wypowiedzi i za jego zgodą. Do jednych z nich należy "Jak to robi Warren Buffett?" James'a Pardoe. Dla mnie lektura obowiązkowa. Po przeczytaniu jej wypisałem sobie główne założenia w niej zawarte. Mimo, że w podtytule napisane jest o 24 genialnych strategiach ja streściłem je do 14, moim zdaniem najważniejszych. Mam zamiar się nimi kierować gdy będę inwestował długoterminowo. Jak chcecie to możecie sobie je przeczytać, może komuś też okażą się pomocne. 

Oto one:
1. Wybierać to co proste a nie skomplikowane - spółki proste z dobrym zarządem
2. Inwestuj w wartość a nie przyszłość
3. Trzymaj się dobrych spółek, kupuj gdy inni sprzedają
4. Znajdź spółkę, która się wyróżnia (dobre fundamenty, silna pozycja, przewaga nad konkurencją)
5. Szukaj spółek wytwarzających produkty potrzebne lub pożądane, które nie mają bliskiego substytutu i nie są kapitałochłonne
6. Poddaj analizie podstawy spółki (wyznacz maksymalną cenę, którą możesz dać za spółkę)
7. Wybieraj spółki ze starego sektora, które przez lata się nie zmieniają, które nie będą wyparte przez nowe technologie
8. Szukaj silnych spółek z trwałą konkurencyjną przewagą, mocnym kierownictwem i niskim kursem
9. Oceniaj zarząd:
   - czy pracuje dla udziałowców czy dla siebie (premie, bonusy, dodatki)
   - czy jest oszczędny czy rozrzutny
   - czy troszczy się o podniesienie wartości majątku
   - czy skupuje udziały
   - czy udziałowcy są traktowani jak partnerzy
   - czy roczne sprawozdanie jest bezstronne i rzetelne
   - czy prowadzą uczciwą rachunkowość
10. Nie naśladuj tłumu, myśl niezależnie
11. Zapisz branże i spółki, które są ci najbliższe, które rozumiesz
12. Nie słuchaj prognoz
13. Kupuj gdy inni sprzedają i sprzedawaj gdy inni kupują
14. Dużo czytaj o danych spółkach, bądź dobrze poinformowany

Niektóre z nich wydają się zbyt ostrożne, ale jeśli działały dla niego to dlaczego nam miałyby nie pomóc. Problemem oczywiście może być tylko konsekwencja w trzymaniu się tych zasad. Ja na razie się jeszcze do nich nie stosuję. Warto jednak o nich wiedzieć aby zapewnić sobie sukces w przyszłości.


1 komentarz:

  1. polecam dodawanie takich informacji na beststock.pl, aby inni też widzieli

    OdpowiedzUsuń