niedziela, 6 marca 2011

Co oznaczają skróty używane przy nieruchomościach?

Bardzo często przeglądając oferty kupna lub sprzedaży domu napotykam na skróty, które są używane w opisie. Nie byłoby to dla mnie problemem, jeśli robiłbym to w Polsce. Tutaj w Anglii uczę się jednak wszystkiego praktycznie od początku. Jakieś podstawy gramatyki i słownictwo przywiozłem ze sobą. Nie da się jednak do końca porównać tego, czego uczą w szkole z rzeczywistością. Wiele zwrotów i terminów jest dla mnie nowością, pewnie inaczej by było gdybym się tutaj wychował. Obycie się z niektórymi "oczywistymi" zwrotami wymaga jednak czasu.

Bardzo dużo skrutów zauważyłem gdy zacząłem interesować się nieruchomościami. Praktycznie w każdej ofercie można znaleźć wiele z nich. Nie ważne czy w agencji nieruchomości czy podczas aukcji. Anglicy to taki naród, który bardzo lubi się nimi posługiwać. Nie owijając więc w bawełnę przejdę do sedna sprawy like a G6;)

Oto najbardziej popularne skróty i ich tłumaczenie:

OIEO - Offers in Excess Of (oferty przekraczające pewną kwotę)
OIRO - Offers in Region Of (oferty w przybliżonej cenie do..)
POA - Price on Application (cena podawana indywidualnie, nie ma jawnej ceny)
OPM - Other People's Money (pieniądze innych ludzi, np. kredyt z banku przy nieruchomościach)
APR - Annual Percentage Rate (roczna stopa procentowa)
ROI - Return on Inwestment (zwrot z inwestycji)
OIP - Offer in Principle (oferty uzgodnione)
AST - Assured Short hold Tenancy (krótkoterminowa umowa najmu)
LTV - Loan to Value (pożyczka od wartości)
LTP - Loan to Purchase (pożyczka od ceny zakupu)
PCW - Per Week (na tydzień, tygodniowo)
PCM - Per Calendar Month (na miesiąc, miesięcznie)
BMV - Below Market Value (poniżej rynkowej wartości)
HMO - House in Multiple Occupation (wynajem mieszkania na pokoje, nie jako całości)

Te są chyba najbardziej popularne. Jeśli jeszcze jakieś wpadną mi w oko to je dopiszę.

7 komentarzy:

  1. Jeszcze masa skrotow zwiazana z wyposazeniem mieszkan/domow, z kredytami itp ;-) Sporo do opanowania, ale nic trudnego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pewnie dla mieszkańców te skróty są oczywiste, Polak musi się ich nauczyć. A jeszce zgromadzić pieniądze na zakup czy wynajem, http://chwilowkidoreki.pl/
    mogą być rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę, że taka wiedza dla osób szukających mieszkania na sprzedaż może się przydać. Polecam sobie od razu zanotować.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja uważam, że obecnie powinno się inwestować głównie w nieruchomości, gdyż one praktycznie w ogóle nie tracą na wartości. Sam, zastanawiam się nad tym, czy nie zdecydować się na zakup mieszkania. Szczególnie, że mocno zainteresowała mnie oferta tego dewelopera: https://vantage-sa.pl/

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj nie miałam pojęcia o kilku z nich, a wydaje mi się, że takie informacje mogą być mi potrzebne w wyborze odpowiedniego ubezpieczenia mojego mieszkania. Takie ubezpieczenia oferuje strona https://cuk.pl/kalkulator-ubezpieczenia-mieszkania-i-domu Szukajcie i sprawdzajcie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń