poniedziałek, 25 października 2010

Oszczędzanie na lokacie, czy się opłaca?

Na ogół oszczędzanie pieniędzy na lokacie nie ma większego sensu. Oprocentowanie takich lokat jest nie największe, często nawet nie pokrywa strat spowodowanych rosnącą inflacją. Aby zamrażanie pieniędzy na lokacie bankowej miało sens, oprocentowanie powinno być odpowiednio większe od poziomu inflacji. Jest możliwe znalezienie takich ofert, na ogół jednak są one kierowane dla tych z zamożniejszym portfelem, i zwykli śmiertelnicy nie mają szans ich otrzymać. Nawet teraz można znaleźć lokaty z oprocentowaniem 10%, ale aby je otworzyć należy wpłacić conajmniej 250 000 PLN, lub skorzystać z jakichś usług oferowanych przez dany bank. Oprócz tego, trzeba także pamiętać o podatku belki, który zjada 20% wypracowanych zysków.

Tak więc trzymanie pieniędzy na lokacie nie jest najlepszą inwestycją. Chyba, że ma się takie możliwości jakie ja posiadam. Normalnie nie wspominałbym o tym, ale w moim przypadku lokata dała mi ponadprzeciętny zysk w wysokości 16%. Nie jest to dostępne dla wszystkich, i teraz w sumie nawet ja nie będę mógł już powtórzyć tego wyniku. Wszystko udało mi się dzięki temu, że założyłem lokatę w Rumunii, w jednym z tamtejszych banków. W sumie to bank był polski - Millennium. Moja żona pochodzi z tego kraju, więc jako rezydentka mogła otworzyć lokatę oszczędnościową. W roku 2008, w czasie recesji, były tam niesamowite możliwości. Stopy procentowe były na tak wysokim poziomie, że banki oferowały 16% zwrotu z kapitału. Oprócz tego wszystkie zyski kapitałowe nie były objęte podatkiem, ale to się zmieniło w lipcu tego roku, i wprowadzono podatek od zysków kapitałowych wynoszący 16%. I tak jest nadal mniejszy niż ten w Polsce (20%) i ten w UK (18%). Dzięki takim możliwościom otworzyłem roczną lokatę i wpłaciłem tam kilka tysięcy funtów. Kurs finta był wtedy dość wysoki, więc się nie przejmowałem różnicami kursowymi. Poza tym trzymam tam pieniądze cały czas i ewentualnie wypłacę je jak kurs będzie odpowiednio niski. Dzięki temu powinienem zarobić kolejne pieniądze. Teraz oszczędzanie tam nie wygląda już tak różowo, oprocentowanie spadło do 8,25% dla lokaty trzy miesięcznej  no i ten podatek;/

Podsumowując, jeśli na poważnie myślicie o powiększaniu oszczędności to nie możecie robić tego na lokatach bankowych. Wszystkie środki pieniężne powinniście inwestować tam gdzie osiągnięcie zadowalające stopy zwrotu (w zależności od ryzyka, które jesteście w stanie podjąć). Na lokatach możecie trzymać tylko małą część waszego kapitału, tak na wszelki wypadek.

1 komentarz:

  1. Ostatnio liczyłem zyskowność lokat w kilku popularnych bankach. Uwzględniając podatek Belki i inflację lokaty te dawały zysk od -1.0% do 0.5%! Stąd nie jestem zwolennikiem lokat. No chyba, że takich na 16% :)

    OdpowiedzUsuń