środa, 6 lutego 2013

8 porad dla wynajmujących.

Jest takie staropolskie powiedzenie: "diabeł tkwi w szczegółach". Trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ czasami o naszym sukcesie decydują rzeczy małe, wydawałoby się nawet nie istotne. Zwracanie uwagi na szczegóły jest więc ważnym nawykiem, który każdy głodny sukcesu powinien w sobie wykształcić.

Dla wynajmujących mieszkania zwracanie uwagi na szczegóły i dbanie o drobne sprawy może decydować o tym, czy zarobią setki czy tysiące. Dlatego chcę dorzucić kilka porad z tym związanych, aby pomóc wynajmującym zmaksymalizować zyski. Oto i one:

1) Sprzątać mieszkanie - zadbać o to, aby mieszkanie było bardzo czyste zanim wprowadzą się do niego lokatorzy. Jest to ważne z kilku względów. Po pierwsze czyste lokum szybciej się wynajmie, bo wygląda lepiej. Po drugie, pokazuje wynajmującym w jakim stanie muszą je pozostawić na koniec swojego wynajmu. Dzięki temu można skrócić czas w jakim mieszkanie czeka na wynajem. W tym celu warto także skorzystać z usług profesjonalnej firmy, która zajmuje się sprzątaniem.

2) Zadbać o drobiazgi - im lepiej mieszkanie wygląda tym lepszych lokatorów można znaleźć. Może to skutkować możliwością pobrania większego czynszu lub uzgodnienia dłuższego okresu najmu. Takie rzeczy jak zasłony, ładne żyrandole itp. drogo nie kosztują a sprawią że dom wygląda ładniej i przytulniej.

3) Jasna komunikacja - proste reguły dotyczące wynajmowania to podstawa dla ceniących sobie spokój inwestorów. Jeśli na początku określi się jasno zakres obowiązków i przywilejów to później współpraca z lokatorami układa się  znacznie lepiej. Oszczędza to nie potrzebnych problemów w przyszłości. Im lepiej o to się zadba na początku tym lżej później.

4) Zabezpieczyć się - wynajmowanie nieruchomości wiąże się nie tylko z pobieraniem czynszu ale także z różnego rodzaju naprawami. Świadomy inwestor powinien mieć odłożoną pewną kwotę na drobne i niespodziewane naprawy, a także numery telefonów do odpowiednich specjalistów, którzy zajmą sięnaprawami. Szybkość i sprawność usuwania usterek wpływa na zadowolenie wynajmującego, a to powinno być priorytetem.

5) Utrzymywać stały kontakt z wynajmującymi - bycie na bieżąco ze wszystkimi sprawami związanymi z wynajmem ma same korzyści. Lokator czuje się, że się o niego dba, a inwestor może wcześniej dostrzec narastające ewentualne problemy i bardziej efektywnie z nimi postępować.

6) Traktować wynajmującego jako klienta - do wynajmu mieszkań należy podchodzić jak do biznesu. Wynajmujący to nasi klienci i należy zadbać o ich zadowolenie. Łatwiej i taniej jest utrzymać stałego klienta niż zdobyć nowego.

7) Zbadać dokładnie rynek - bardzo często nie przykłada się do tego wystarczającej uwagi. Myśli się, że jakoś się wynajmie i tygodniami czeka się na chętnego. Odpowiednie zbadanie rynku powinno dezydować o obraniu odpowiedniej strategii. Jeśli dużo jest zainteresowania od rodzin w okolicy to nie nastawiać się na studentów lub pojedyncze osoby. Kupować wtedy takie lokale odpowiadające rodzinnym wymaganiom.

8) Ubezpieczyć się odpowiednio - czasami się myśli, że po co coś ubezpieczyć. Szkoda wydawać kilkadziesiąt funtów więcej, bo liczy sięna to, że nas ominą nieszczęścia. Jest to błąd, który może drogo kosztować. Nie wiem jak w Polsce, ale w Anglii można się ubezpieczyć prawie od wszystkiego. Są specjalne pakiety ubezpieczające dla wynajmujących, które pokrywają problemy związane nie tylko z nieruchomością ale także z wynajmującymi. 

Jak widać przykładanie uwagi do szczegułów przynosi korzyści. Warto tego się trzymać nawet na co dzień, szczególnie panom polecam (kobiety to lubią;P).

5 komentarzy:

  1. 2) Zadbać o drobiazgi - nalezaloby zdecydowac sie w jakiego klienta celujemy. I do tego odpowiednio dobrac wystroj wnetrza i zastanowic sie ile chcemy w to zainwestowac.

    5) Utrzymywać stały kontakt z wynajmującymi - to moze podpasc pod harassment. Lepiej podac dane kontaktowe wynajmujacemu, ale nie zawracac mu glowy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiadomo, że bez tego dałoby radę wynająć mieszkanie, ale wiadomo, że warto być ubezpieczony z różnych stron.

    OdpowiedzUsuń
  3. Faktycznie - często to szczegóły decydują o sukcesie - a w przypadku wynajmowania nieruchomości, często są one b. znaczące. Wielu wynajmujących zapomina o podstawie, jaką jest właśnie czystość danego lokum. Brud i kurz - od razu daje się wyczuć i z pewnością odstrasza lepszych najemców. Zgadzam się z przedmówcą - że w przypadku stałego kontaktu z najemcą lepiej zachować ostrożność - łatwo tu o niewygodne i męczące sytuacje (dla obu stron:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Trafne uwagi i do tych uwag też dotyczy zasada: diabeł tkwi w szczegółach. Czasem dopiero zebrane doświadczenia pozwolą trafnie rozpoznać, kiedy lepiej się skontaktować z najemcą na spotkaniu osobiście a kiedy wysłać np. smsa.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja trochę nie zgodzę się z punktem 5... Z doświadczenia wiem, że nadmierny kontakt może przynieść więcej szkody niż dobrego. Myślę, że do utrzymywanie kontaktu z wynajmującym trzeba podejść zdroworozsądkowo. Nie ma co nadmiernie narzucać się i na siłę kontaktować. Wszystko z umiarem.

    OdpowiedzUsuń