Jak to powszechnie wiadomo reklama jest dźwignią handlu. I aby ją wykorzystać jak najlepiej należy wiedzieć co i jak robić aby była skuteczna. Nie jest wyczynem umieścić krótkie ogłoszenie w byle gazecie, ważne jest aby wiedzieć w której. Weźmy na przykład kogoś kto sprzedaje samochody. Widzieliście może reklamę jakiegoś modelu w piśmie komputerowym? Chyba się nie zdaża. Za to przeglądając popularne magazyny dla mężczyzn lub kobiet (nie będę pisał nazw aby nie reklamować) nie sposób się na nie nie natknąć. Grupa docelowa jest w tym przypadku bardzo ważna. Determinuje rodzaj oraz sposób reklamy.
Ktoś kto działa w e-biznesie też musi wiedzieć co działa a co nie. Nie powiesicie przecież reklamy swojej strony na witrynie sklepowej lub na bilbordzie przy ulicy. Oczywiście można, ale skutek takiej kampanii będzie raczej nie zadawalający. Lepszym rozwiązaniem jest umiejętna reklama w miejscach, gdzie potencjalni odbiorcy będą zainteresowani waszym produktem lub stroną. A o takich łatwiej w internecie. A skoro internet i reklama to chyba pierwsza rzecz, która się nasuwa na myśl to AdWords. Nie ma chyba lepszego sposobu na dotarcie tam gdzie się chce.
Ja osobiście jeszcze nie optymalizowałem tego rodzaju reklamy. Zrobiłem tylko jakiś czas temu na szybko kampanię bez zbytniego zastanawiania się. Dałem dość niską cenę bo nie wiedziałem jeszcze jak to dokładnie działa i czego się spodziewać. Jak się domyślacie, efektów nie było wcale. W sumie to zbytnio na nie nie liczyłem, chciałem tylko rozpocząć jakoś bo przy zapisywaniu się dostałem w prezencie kilkadziesiąt funtów na wykorzystanie. Szkoda by było je stracić. Teraz jednak doszedłem już do takiego momentu, że chyba trzeba będzie wziąść się za to na poważnie. Przeprowadzę drugą kampanię, ale już stosując się do kilku rad, na które trafiłem w między czasie.
Są to podstawowe działania, które należy przeprowadzić przy rozpoczynaniu przygody z AdWords:
1. testowanie reklamy - bez tego nigdy nie dowiemy się czy nasza reklama jest optymalna czy nie. Aby to sprawdzić należy rozpoczynając kampanię reklamową zrobić kilka różniących się kilkoma słowami tekstów ogłoszeniowych i używać ich jednocześnie. Wtedy możecie zobaczyć, która reklama spisuje się najlepiej i które słowa kluczowe sprawdzają się najbardziej w waszym przypadku. Jest to bezcenna wiedza przy optymalizowaniu efektów.
2. sprawdzać reklamy pod kontem konwersji - jedyny wskaźnik, który można śledzić w AdWords jest CTR (click thru rate). Im większy tym lepszy, zależy nam w końcu na tym aby przyciągnąć jak największą liczbę osób. Co jednak się liczy jeszcze bardziej, to nie sama wielkość tego wskaźnika tylko to ile osób dzięki temu zostaje naszymi klientami. Może być tak, że z jednej reklamy mamy 1000 wizyt ale 10 klientów a z innej 100 wizyt ale 20 klientów. Którą reklamę wybrać chyba nie muszę mówić. Łatwo to można sprawdzić prowadząc odzielne kampanie (zmieniając kolejność wyrazów lub wprowadzając nowe) i porównując która miała lepszą konwersję.
3. wyróżniać adres url - w bardzo prosty sposób można przyciągnąć większą uwagę osoby czytającej naszą reklamę, wystarczy tylko odpowiednio wyróżnić sam adres. Wprowadzenie dużych liter na początku wyrazów potrafi podobno sprawić cuda. Tak więc w moim przypadku zamiast wpisywać url jako mojeinwestycje.blogspot.com powinienem raczej napisać MojeInwestycje.blogspot.com.
4. dobierać odpowiednie keywords - podstawowym błędem jest wrzucenie jak największej ilości wyrazów kluczowych, nawet nie związanych bezpośrednio z naszą reklamą. Należy trzymać się tylko tych, które najbardziej do nas pasują.
5. nie mieszać wyników uzyskanych z wyszukiwania i z kontekstu - bardzo często jest tak, że naszą kampanię reklamową prowadzimy na wszystkich płaszczyznach: google, search i content. Nie wiemy wtedy co się sprawdza najlepiej, a na uzyskaniu takich informacji zależy nam najbardziej. Warto więc mieć oddzielną kampanię dla stron a oddzielną dla wyników wyszukiwania.
6. pamiętać o zasadzie 80/20 - jak pewnie już wiecie wszystko w życiu można podciągnąć pod tą zasadę. Tak samo jest i w przypadku AdWords. Większość naszych efektów uzyskiwana jest przez małą ilość czynników. Należy się więc skupić na tych 20% najlepszych kampaniach, słowach kluczowych, i je rozwijać.
7. jak wybrać najefektywniejszą reklamę - aby dobrze wybrać, która reklama pracuje dla nas najlepiej należy się posłużyć prostym narzędziem. Znajdziesz je na stronie splittester. Wtedy w bardzo prosty sposób dowiesz się, która z pośród dwóch opcji jest lepsza. Aby wynik był jak najbardziej wiarygodny należy dokonywać tego porównania dopiero gdy każda z wybranych reklam będzie kliknięta conajmniej 20 razy.
8. zawsze wybierać negative keywords - każda utworzona przez nas grupa powinna mieć swoje negatywne wyrazy kluczowe. To zawsze zwiększa wskaźnik CTR ponieważ sprawia, że reklama nie jest wyświetlana tam gdzie nie chcemy. Dzięki temu ograniczamy marnotrastwo.
Jeśli kogoś interesuje temat trochę więcej to można poczytać o tym w książce google AdWords w praktyce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz